16.6.1878 | Josef Erlach otrzymuje przywilej (w Austrii - dokument poprzedzający patent) na "Ulepszenia ramy i kół dla welocypedu i innych pojazdów" na obszar państw cesarsko-królewskich (Austriacki przywilej Nr.696, CI. XX/254, 16.6.1878). Chodzi tu o dwu- i trójkołowce poziome z jadącym w wyprostowanej pozycji. |
1881 | Pierwszy znany rower poziomy z Anglii, z ergonomicznym ułożeniem ciała i rąk, z osłoną pogodową i pojemnikiem na bagaż. |
1882 | Erlachs opatentował dwukołową drezynę. Pierwszy (?) krótki rower poziomy z napędem dźwigniami nożnymi. |
1893 | Karykatura roweru poziomego w piśmie Fliegenden Blättern. |
1895 | Pierwszy rower poziomy z napędem całym ciałem (patent) Ferdynanda Kraffta z Saarbrücken. Rower z wahliwym siedziskiem był napędzany przez zginanie i prostowanie rąk i nóg jadącego. |
1895 | Rower poziomy Drewitza, rysunek patentowy. Współcześnie nie zbudowany. Po 1980 r. po raz pierwszy wykonany przez Warsztat Szkoleniowy w Krebsmühle, Lui Tratter, Oberursel pod Frankfurtem. Rama z drewna, wspornik siodła ze stali, hamakowe siedzisko, wał Kardana (bez wolnobiegu). Sterowanie pośrednie z linką zamocowaną do przedłużonych końców przedniej osi! "Strzemiona" pod pięty, regulacja siedziska, szlachetny i czysty projekt. |
1895 | Szwajcarski producent Challand buduje rower półpoziomy i nazywa go Normal-Bicyclette. |
1896 | J. F. Wales z USA zgłasza patent (na spółkę z Challandem) na napęd ręczny i nożny. |
1897 | Rower poziomy "na brzuchu" Amerykanina Darlinga. Challand opracowuje kolejną wersję rozwojową swego roweru poziomego. |
1901 | Długi rower poziomy ze sterowaniem pośrednim Amerykanina Browna. |
1905 | P.W. Bartlett z Richmond, Anglia, wytwarza serię rowerów poziomych z kierownicą podsiodłową, z czego 15 dla brytyjskiego rezydenta Jawy. |
1910 | Marcel Berthet przejeżdża 10 km ze średnią 57 km/h na Velo Torpille Bunau Varilli. |
1914 | Peugeot produkuje pierwszy seryjny rower poziomy, (długi, ze sterowaniem pośrednim na górze). |
1914 | W Paryżu pojawia się Włoch Gugliemo ze swym długim rowerem poziomym. |
1920-24 | Hesperus w Stuttgarcie produkuje rower poziomy J-Rad napędzany dźwigniami wahliwymi, według projektu Paula Jaraya. |
1922 | Charles Mochet produkuje czterokołowe samochody na pedały Velocar. |
1925 | Obudowa na rowery i motocykle projektu Karla Nevyjela z Wiednia. Całkowicie obudowany rower poziomy (w kształcie kropli) z napędem dźwigniowym i całkowicie amortyzowaną karoserią samonośną. |
1926 | Curry Landskiff, Monachium. Całkowicie obudowany czterokołowiec z napędem typu wiosłowego, zbudowany przez Manfreda Curry. |
od 1930 | Charles Mochet, jeden z najważniejszych pionierów HPV, przeprowadza próby z trój- i czterokołowcami poziomymi, dochodzi do jednośladów, początkowo wyśmiewanych w sporcie, lecz wkrótce uzyskujących duże sukcesy. |
1932 | Szwajcarski kolarz Oskar Egg opracowuje stożek aerodynamiczny i przeprowadza próby z rowerami poziomymi. |
1933 | Charles Mochet konstruuje rowery poziome. F. Faure ustanawia rekord w jeździe godzinnej na nieobudowanym Velo Velocar. M. Berthet ustanawia rekord 49,9 km/h na obudowanym Velodyne. |
1934 | UCI, najwyższe gremium międzynarodowe w kolarstwie wyłącza rowery poziome z oficjalnego sportu kolarskiego, ustanawia jednak kategorię specjalną. |
1934 | W Anglii pojawia się Cyclo-Recumbent, długi rower poziomy ze sterowaniem pośrednim na górze. |
1935 | Cycle Gear Company z Nottingham Cyclo-Ratio, Anglia, krótki rower poziomy (z nowoczesną 4-biegową przerzutką zewnętrzną), przypominający wprowadzony nieco wcześniej we Francji Ravat. W Ameryce pojawia się bardzo niski, długi rower poziomy F. H. Grubba i krótki rower poziomy Cyclo. Triumph produkuje model Triumph-Moller, z kierownicą jak w samochodzie (proj. Duńczyka Holgera Mollera) |
1936 | Syn Charlesa Mocheta, George, rozpoczyna na podstawie modelu sportowego produkcję roweru turystycznego, produkowanego do ok. 1940. Z kołami 20", regulowanym oparciem, umiejscowioną na górze kierownicą z przegubem Kardana wygląda nawet obecnie nowocześnie. |
1936 | W Anglii pojawia się długi rower poziomy z kierownicą podsiodłową, Kingston Recumbent. |
1939 | F. Faure ustanawia na obudowanym Velocar Mocheta rekord świata w jeździe godzinnej - 50,5 km/h. |
1943 | Alois Sedlacek (Czechy) buduje 2 krótkie rowery poziome na małych kołach. |
1945 | Szwed Ulf Cronberg opracowuje trójkołowiec z samonośną karoserią ze sklejki i rozpowszechnia plany. Pojazd zostaje wykonany przez wielu Skandynawów, m. in. C. G. Rasmussena. |
1947 | Inżynier Rinkowsky z Lipska rozpoczyna eksperymentowanie z rowerami poziomymi, m. in. z napędem ręcznym i nożnym, i buduje w końcu rower poziomy, już z oboma kołami 20", późniejsze wersje są całkowicie amortyzowane, a opracowane przez niego opony radialne o średnicy 500mm i szerokości 47mm mają opór toczenia wynoszący zaledwie połowę tego, co obecne wąskie 28". |
1955 | Mistrz świata E. Sacci pojawia się na rowerze poziomym włoskiej konstrukcji. |
1962 | Francuski krótki rower poziomy Dujardina. |
ok. 1964 | Pismo Popular Mechanics publikuje plany długiego roweru poziomego Ground Hugger. |
1967-69 | Prof. David Gordon Wilson w brytyjskim czasopiśmie Engineering ogłasza konkurs na projekt "nowego roweru". Wśród projektów powtarzają się rowery poziome. Wiele zgłoszeń z całego świata, w tym z Polski. Kazimierz Borkowski otrzymuje 2 nagrodę za rower "wiosłowy", Stanisław Garbień - wyróżnienie za krótki rower poziomy. 1 miejsce zajmuje brytyjski inżynier Lidyard. |
1968 | Pilot Dan Henry buduje długi rower poziomy z kołami 28" z przodu i z tyłu, oba koła amortyzowane, sterowanie pośrednie na górze, wykonuje nim wiele podróży. |
ok. 1970 | Prof. Schöndorf z FH Köln zaczyna bardzo intensywnie zajmować się rowerami oziomymi, w licznych pracach studyjnych prowadzone są pod jego kierunkiem badania nad oporem powietrza, toczenia, ergonomią, budową ram i in. oraz buduje prototypy z 4, 3 i w końcu z 2 kołami. W USA powstaje Pedicar inż. Bundschuha. |
1974 | Rekord Rona Skarina na obudowanym rowerze klasycznym Teledyne Titan autorstwa Dr. Chestera Kyle'a (ponad 69,1 km/h). |
1974 | Ron Skarin (65,37 km/h/1 mila; sprint na 200 m -- 69,21 km/h). |
05.04.1975 | Pierwsze HPV Speed Championships w Irvindale, Kalifornia, na Ontario American Speedway. Organizatorzy - C.Kyle i J.Lambie. |
od ok. 1975 | Prof. Dowidenas na Litwie zajmuje się rowerami poziomymi, głównie 4- lub 3-kołowymi, zwanymi tam velomobil. Buduje całą serię rozmaitych prototypów. |
1976 | Na prośbę Freda Wilkie, zainteresowanego budową nietypowego roweru, Prof. D.G. Wilson (MIT, USA) zajmuje się "rowerami z oparciem". Tak powstaje krótki rower poziomy Green Planet Special 1, następnie Green Planet Special 2 i Avatar 1000. Z powodu problemów z hamowaniem w wersji krótkiej (Avatar 1000), powstaje długi rower poziomy Avatar 2000, "duchowy przodek" większości długich rowerów poziomych budowanych po II wojnie światowej, jak Fateba, Pichler i Radius. |
1976 | Dr. Allan Abott - 76,9 km/h - 1 miejsce w kategorii poj. jednoosobowych, r. poziomy, na brzuchu. |
1976 | W USA zostaje założona IHPVA (International Human Powered Vehicle Association). |
1977 | Paul van Valkenburgh - kolarz Ralph Therrio - 1 miejsce w kategorii poj. jednoosobowych, r. poziomy, na brzuchu. Tandem White Lightning - 76,26 km/h. |
Sierpień 1977 | Gossamer Condor pilotowany przez Bryana Allena wykonuje "ósemkę Kremera". |
1978 | Phil Norton & T. Nysether - 81 km/h w sprincie na 200m w pojeździe White Lightning. |
1978-79 | W USA team pod dyrekcją inżyniera z NASA, Allana A. Voigta buduje trzyosobowy Vector '82 (91,82 km/h). |
12.06.1979 | Gossamer Albatross pilotowany przez Bryana Allena przelatuje Kanał La Manche. |
1980 | Team Ala Voigta prezentuje jednosobowy pojazd Vector Beta (Dave Grylls, 94,75 km/h na 200m) i tandem Vector Gamma (napędzany przez team Grylls-Barszczewski - 101,26 km/h na 200m,). Eric Edwards - 59,43 km/1 godz. |
1980 | Duńczyk C.G. Rassmussen buduje całkowicie obudowany cyklomobil Leitra, pojazd praktyczny z ramą przestrzenną |
ca.1980 | Eric Anbergen z Namur, Belga, produkuje Veleric, przodka obecnych ultraniskich rowerów poziomych. Wytwarza ok. 240 sztuk, połowę z nich - obudowanych (kompozyt), Cx = 0,18. Na wyścigach w Anglii w 1982 r. osiąga 75km/h. Niestety pan Anbergen nie odnosi sukcesu. Produkcją doprowadza swą rodzinę do ruiny. |
1980 | Pierwsze europejskie zawody HPV w Brighton, Anglia, organizowane przez Petera Selby. |
1981 | Brytyjczyk Mike Burrows buduje legendarny Windcheetah, trójkołowiec z obudową z kompozytu i jednorurową ramą krzyżową. |
1982 | Vector przybywa do Niemiec. Powstaje Vector Team. |
ca.1982 | Roelandt w Holandii rozpoczyna średnioseryjną produkcję pierwszego od wielu lat roweru poziomego Roulandt. Produkuje do ok. 1987. |
1983 | Pierwsze holenderskie zawody HPV w Zandvoort, założenie holenderskiego klubu HPV. |
1983 | Założenie brytyjskiego klubu HPV. |
1984 | Lightning X-2, Carl Lundquist - 92,34 km/h |
od 1984 | Powstają organizacje napędu mięśniowego w Szwajcarii, Niemczech, Rosji, Danii, Belgii i we Włoszech. |
1985 | Moby, USA - 95,09 km/h (sprint 200m), Bluebell (UK) - 66,29 km/1 godz. |
31.08-01.09.1985 | Zapple Festival of Human Power, Wlk. Brytania. |
1985 do 1986 | Wydawnictwo wysyłkowe Hobbythek drukuje plany długiego roweru poziomego do samodzielnej budowy autorstwa Burkharda Fleischera. Kupionych zostaje ponad 140.000 planów! |
30.-31.03.1985 | W Binningen na zaproszenie Wolfganga Gronena odbywa się zebranie założycielskie niemieckiej organizacji HPV e.v. |
1986 | Lightning X2 - rekord "na małej wysokości" (103,28 km/h, Carl Sundquist) |
1986 | Przegląd Techniczny, Problemy, Młody Technik i Świat Młodych publikują artykuły na temat pojazdów napędzanych mięśniowo. |
1986 | Fred Markham osiąga 105,36 km/h na Easy Racer's Gold Rush Gardnera Martina. |
14.09.1986 | Zarejestrowanie niemieckiego HPV e.v. |
04.12.1986 | Świat Młodych publikuje plany Cyklomobilu ŚM. W następnych latach zostaje wykonane ponad 150 egzemplarzy pojazdu. |
05.07.1987 | Założenie Koła Pojazdów Alternatywnych przy Polskim Klubie Ekologicznym. |
31.08.1987 | Otwarcie wystawy Mięśnio-Sam w Muzeum Techniki w Warszawie. Na wystawie zaprezentowano 30 pojazdów. |
06.09.1987 | Pierwsze ogólnopolskie zawody HPV zorganizowane przy okazji wystawy Mięśnio-Sam. |
III-IV 1988 | I Wystawa Rowerów Niekonwencjonalnych w ZSZ w Dęblinie. |
1988 | Zawody HPV (w 2 etapach - 13-14-15.05 i 24-25.09) zorganizowane przez Warszawską Chorągiew ZHP i KPA. |
23.04.1988 | Dedalus z MIT napędzany przez kolarza Kanellosa Kanellopulosa przeleciał 119 km z Heraklionu na Krecie na Santorin w czasie 3 h 53' 30", z V przec. ok. 30 km/h. |
03-04.06.1989 | Pierwsze Międzynarodowe Zawody HPV w Sieradzu. W imprezie wzięło udział ok. 100 pojazdów z Polski, Anglii, Niemiec i ZSRR oraz łódź z Holandii. |
1990 | Kingcycle Bean (UK) - rekord w jeździe godzinnej (75,55 km, Pat Kinch) |
listopad 1990 | Otwarcie (drugiej) wystawy Mięśnio-Sam-'90 w Muzeum Techniki w Warszawie. |
1991 | Gold Rush Le Tour - 85,97 km/h w sprincie na 1000m, 97,11 km/h/1000m w Colorado. |
1992 | Założenie francuskiego klubu napędu mięśniowego. |
1992 | Cheetah, 110,66 km/h /200m, Chris Huber |
30.04.1994 | Otwarcie (trzeciej) wystawy Mięśnio-Sam-'94 w Muzeum Techniki w Warszawie. |
1996 | Tomahawk II (D) - 78,02 km/h/1h, Lars Teutenberg |
1998 | Varna Mephisto (Kanada) - 79,11 km/h/1h |
1999 | White Hawk (D) - 81,15 km/h/1h |
październik 2000 | Varna - 117,03 km/h/200m, Lars Teutenberg Varna, sprint 200m kobiet - 86,95 km/h. |
październik 2000 | Kyle Edge -111,76 km/h/200m (6.44 sek.), Matt Weaver. |
25.01.2001 | Powstanie strony www.poziome.republika.pl |
24.03 2001 | Otwarcie wystawy Rowerowe pomysły w Muzeum Techniki w Warszawie. |
maj 2001 | Założenie Pracowni Rowerów Poziomych w NCK w Krakowie. |
22-23.09.2001 | Pierwszy krakowski zlot rowerów poziomych |
07.10.2001 | Varna Diablo (Kanada) osiąga 129,63 km/h w sprincie na 200m. Matt Weaver w Kyle Edge - 125,53 km/h |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz